02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402 در ساعت 9 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فیلتر شنی صنعتی

ما می خواهیم در این محتوا در مورد فیلتر شنی مطالبی را ذکر کنیم. فیلترهای شنی یکی از متداول ترین دستگاه های مورد استفاده برای تصفیه آب می باشند. این دستگاه های تصفیه آب به دلیل این که مواد معلق موجود در آب، تا اندازه 100 میکرون را می توانند حذف کنند بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. از طرفی قیمت مناسب و به صرفه در کنار طول عمر مفید بالا و همچنین عملکرد مثبت موجب استفاده بیشتر از این دستگاه شده است. مهمترین نکته که موجب استفاده و استقبال بیش از حد کاربران برای خرید این دستگاه شده نحوه کاربرد آن می باشد. فیلترهای شنی را می توان هم برای مصارف خانگی و هم برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد. تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا شما را با برخی ویژگی های این نوع فیلتر آشنا کنیم.

معرفی فیلتر شنی

استفاده از شن و ماسه برای تصفیه آب یک روش قدیمی و دقیق است. فیلتر شنی نیز به کمک شن و ماسه و برخی مواد دیگر اقدام به تصفیه آب می کند. فرایند ساخت فیلترهای شنی با الهام از طبیعت بوده است. فیلترهای شنی را با نام صافی شنی نیز می شناسند. این نوع فیلترها در واقع نوعی مخزن هستند که یک شیر برای ورود آب و یک شیر برای خروج آب دارند. همچنین این مخازن بسترهایی حاوی شن و سلیس دارند. آب و رودی که آلوده است با ورود از روی دانه های شن و سیلیس تصفیه خواهد شد و از خروجی به بیرون مخزن هدایت می شود. ذرات معلق موجود در آب با عبور از روی دانه های شن و سیلیس ته نشین شده و در منافذ به دام خواهند افتاد در نهایت آب شفاف تری خارج خواهد شد.

انواع فیلتر شنی با توجه جنس مخزن

بدنه فیلتر شنی را می توان از مواد مختلفی تهیه نمود. به طور مثال بدنه فیلترهای شنی را می توان از بتن، فلز و فایبرگلاس تهیه کرد. اکثر فیلترهای مورد استفاده برای مصارف خانگی از جنس فایبر گلاس تهیه می شوند. فیلترهای که از جنس فایبر گلاس تهیه می شوند را فیلتر شنی FRP می گویند. در واقع این فیلترها را از کامپوزیت های تحت فشار تهیه می کنند. در حالی که صافی شنی مورد استفاده در مراکز صنعتی را بهتر است از جنس فلز تهیه نمود. فلز مورد نظر برای ساخت صافی شنی، گالوانیزه است. از فیلترهای شنی بتنی برای استفاده در تصفیه خانه های بزرگ بهره مند خواهند شد.

 انواع فیلتر شنی بر اساس میزان فشار

یکی دیگر از تقسیم بندی های انجام شده برای فیلترهای شنی توجه به میزان فشار آب در آن ها است. بنابراین با توجه به میزان فشاری که موجب عبور آب از روی بستر می شود می توان صافی های شنی را در سه دسته کلی جای داد. این سه دسته شامل فیلتر شنی کند یا آهسته، فیلترهای شنی تند ثقلی و فیلترهای شنی تند تحت فشار می شوند. فیلتر شنی کند برای صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به آب تصفیه شده کم دارند. میزان آب تصفیه شده توسط این فیلترها تقریبا سه متر مکعب در یک روز است. فیلترهای ثقلی کاملا شبیه نوع آهسته می باشند. تنها تفاوت این دو نوع صافی شنی در حجم و مساحت بستر شنی است. بستر شنی در فیلتر ثقلی بیشتر از نوع آهسته است. اما مناسب ترین فیلتر برای استفاده در مکان های صنعتی، نوع تند فیلترهای شنی است. این فیلتر شنی مقدار زیادی آب را در مدت زمان کمتر در اختیار شما قرار خواهد داد.

انواع فیلتر شنی بر اساس شکل و ساختار

یک نوع دیگر از تقسیم بندی های انجام شده برای فیلتر شنی بر اساس ساختار فیزیکی آن ها می باشد. بر این اساس فیلترهای شنی را می توان به دو دسته صافی شنی عمودی و افقی تقسیم نمود. اگر شما با کمبود فضا روبرو هستید بهتر است از فیلترهای عمودی استفاده کنید. این مدل حجم کمتری داشته و فضای کمتری نیز اشغال می کند. اما اگر فضای کافی در اختیار دارید می توانید از فیلترهای افقی بهرهمند شوید. این فیلترها حجم زیادی داشته و فضای زیادی نیز اشغال می کنند.

 برخی کاربردهای صافی شنی

-         تصفیه اسمز معکوس

-         تصفیه پساب فاضلاب

-         تصفیه آب شرب

-         تصفیه آب کشاورزی

استفاده در برج های خنک کننده

 

 

9 / 10
از 12 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :