02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402 در ساعت 9 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فیلتر شنی تصفیه آب

ما قصد داریم در این محتوا در مورد فیلتر شنی تصفیه آب مطالبی را ذکر کنیم. فیلترهای شنی یا SAND FILTER مخزن هایی می باشند که با مواد مختلف و تحت فشار ساخته می شوند. این فیلترها را می توان از جنس فولاد، بتن، فایبر گلاس و غیره ساخت. فیلترهای شنی را در اشکال استوانه ای و دایره ای می سازند. البته گاها این فیلترها به صورت مکعب نیز طراحی و ساخته می شوند. علت نام گذاری این وسیله این است که در بستر این مخازن از شن و ماسه استفاده می کنند. تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا شما را دیگر ویژگی های صافی شنی آشنا کنیم.

                                                         

فیلتر شنی چیست؟

ما در بالا ذکر کردیم فیلتر شنی نوعی مخزن خاص و استوانه ای شکل است که تحت فشار ساخته می شود. از این فیلترها برای حذف انواع ذرات معلق موجود در آب استفاده می شود. ذرات معلقی که توسط صافی شنی حذف می شوند معمولا دارای حداکثر قطر پنجاه میکرون می باشند. به طور کلی ذرات معلق و ناخالصی هایی که توسط این نوع از فیلترها حذف می شوند را می توان در چند گروه جای داد. این گروه ها شامل پلانکتون ها، باکتری ها، گل و لای، رنگ، انواع مواد آلی و غیره می شوند. استفاده از فیلترهای شنی برای تصفیه آب در مراحل اولیه تصفیه می باشد. به طور کلی استفاده از فیلترهای شنی برای حذف انواع آلودگی های فیزیکی و بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

طریقه کار فیلتر شنی                                               

نام دیگر فیلتر شنی، صافی شنی می باشد. همانطور که در بالا ذکر کردیم از این نوع فیلتر برای تصفیه فیزیکی و تا حدودی بیولوژیکی آب استفاده می کنند. به طور خلاصه می توان گفت بستر این صافی ها را به وسیله دانه های شن و سیلیس می پوشانند و آب را از روی آن عبور می دهند. پس از این که آب آلوده از روی شن و ماسه ها عبور داده شود، آلودگی های آن در منافذ بستر بر جای مانده و بدون کدورت از فیلتر خارج می شود. به طور کلی امروزه یکی از روش های مناسب برای کاهش میزان مواد معلق موجود در آب استفاده از صافی شنی است. دانه های شن و ماسه ای که در بستر فیلتر شنی به کار میروند دارای ابعاد مختلف و متفاوتی می باشند. هر لایه به کار رفته در بستر صافی شنی حاوی مقادیر خاصی ماسه، سنگ و آنتراسیت می باشد.

معرفی انواع فیلترها

فیلترهای شنی را می توان با توجه نوع کاربرد و نحوه استفاده به سه دسته تقسیم بندی کرد. این سه دسته در زیر توضیح داده خواهند شد. فیلترهای شنی آهسته، فیلترهای شنی تحت فشار و فیلترهای شنی سریع. فیلتر شنی آهسته به دلیل این که دارای سرعت جریان بسیار آهسته می باشد به این نام شناخته شده است. استفاده از این نوع فیلتر برای از بین بردن آلودگی بیولوژیکی مناسب است. با حرکت آهسته موجب رشد میکروارگانیسم های موثر شده و بدین ترتیب موجب از بین رفتن باکتری های آلاینده در آب می شود. این فیلترها را با نام Slow sand filter نیز می شناسند.

 

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی تحت فشار یا Pressurized sand filter با سرعتی یکنواخت اقدام به تصفیه آب می کند. با توجه به ذرات شن موجود در بستر می توان مواد تا اندازه 40 میکرومتر را از آب حذف نمود. استفاده از این نوع فیلترها برای مراکز بزرگ تجاری بسیار مناسب می باشد. ظرفیت جریان در این صافی ها تقریبا 150 تا 15000 Lpm می باشد.

فیلترهای شنی سریع یا Rapid sand filters در واحدهای موازی چندگانه مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلترها را می توان در اندازه های مختلف و متفاوتی مورد استفاده قرار داد. نکته مهم در خصوص این فیلتر شنی، این است که برای نصب آن ها نیازمند مکان زیادی نخواهید بود. این نوع فیلتر را در اندازه کوچک از جنس فایبرگلاس تهیه می کنند. اما اندازه های بزرگتر را با پوشش اپوکسی تهیه می کنند

 

فیلتر شنی FRP

یکی از انواع فیلترهای شنی، نوع FRP می باشد. این نوع فیلترها از دو لایه تشکیل می شوند. لایه داخلی از جنس پلی اتیلن و لایه خارجی از جنس فایبر گلاس است. لوله کشی در این نوع فیلتر به دو صورت دستی و خودکار انجام می شود. نکته دیگر در مورد نصب این فیلترها نحوه نصب آن ها است. نصب فیلتر شنی FRP به دو صورت نصب از بغل و نصب از بالا انجام می شود.

 

9 / 10
از 17 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :