02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 6 تير 1401 در ساعت 15 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی و محاسبه فیلتر شنی صنعتی

فرآیند تصفیه آب جهت مصارف غیر آشامیدنی و صنعتی به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شوند

1-تصفیه آب فرآیند

2-تصفیه آب کولینگ

3-تصفیه آب های بویلر

تصفیه کردن آب صنعتی یکی از مهمترین روش های بهینه سازی در صنایع می باشد و استفاده از فیلتر شنی هم یکی از مراحل عمل تصفیه می باشد که مصرف آب در صنایع کاربرد بالایی دارد از جمله کاربردهای این آبها می توان به خنک سازی مبدل های حرارتی سرمایشی و گرمایشی و مباحث بهداشتی و شستشو اشاره کرد. تصفیه کردن این گونه آبها باعث کاهش هزینه های جانبی و افزایش راندمان می شود.

از آنجایی که تصفیه نکردن آب احتمال رسوب گذاری روی جداره های لوله و فعل و انفعال شیمیایی که ایجاد می کند در دراز مدت باعث خوردگی لوله و رسوب گذاری درون لوله می شود عمل تصفیه نکردن آب باعث می شود به مرور زمان باعث کاهش دبی آب مورد نظر و تخریب لوله می گردد. علاوه بر این بعضی از صنایع می باشند که استفاده آب با خلوص بالا برای آنها اهمیت بالایی دارد این صنایع میتوان به صنایع دارویی و صنایع غذایی اشاره کرد به عنوان مثال فیلترهای شنی که در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند می بایست از استیل صنایع غذایی استیل ۳۱۶ باشد تا بتوان تایید بهداشت را دریافت نمود.

برای تصفیه آبهای صنعتی روش متفاوت وجود دارد فیلتراسیون و اسمز معکوس (ممبران)

سیستم فیلتراسیون یا همان فیلتر شنی با توجه به نوع استفاده آن متفاوت می باشد به گونه ای که اگر از این سیستم جهت رفع کدورت و املاح معلق تا ۸۰ میکرون استفاده شود می بایست از سنگ سیلیس دانه بندی شده استفاده شود ولی در مواقعی که از فیلتر شنی جهت رفع رنگ. طعم. بو. مزه آب استفاده شود می بایست در فیلتر شنی علاوه بر سنگ سیلیس از کربن فعال استفاده شود. از این سیستم در تصفیه آب صنعتی در کنار سیستم های منعقد کننده ته ‌نشینی نیز استفاده می شود.

طراحی فیلتر شنی به دو دسته تقسیم می شود. فیلتر شنی تحت فشار و ثقلی از مهمترین پارامتر ها در طراحی فیلتر شنی افت فشار آب در هنگام عبور از بستر سیلیس می باشد. که می بایست در طراحی فیلتر شنی مورد ارزیابی و محاسبه دقیق قرار بگیرد. این گونه فیلتراسیون تحت فشار معمولاً با فشار ۳ تا ۴ بار طراحی می گردد. و اختلاف فشار در ورودی و خروجی جهت عمل بگواش در حدود 1bar در نظر گرفته می شود. ارتفاع سنگ سیلیس فیلتر شنی می بایست 3/2 حجم فیلتر شنی در نظر گرفته شود. تا بتوانم بهترین عملکرد را از کارکرد فیلتر شنی به دست آوریم

بهترین مواد در فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق

بسته به نوع فیلتر و نوع فیلتراسیون مواد مختلفی را می‌توان در آن مورد استفاده قرار داد. از جمله مهمترین آنها میتوان به سیلیس کربن آنتراسیت زئولیت. گارنت اکسید منگنز و گرین سند اشاره کرد که در بین آنها سیلیس کربن و آنتراسیت مهمترین و معروفترین برای حذف ذرات جامد معلق درون آب می باشد. تمامی مواد دارای حجم و سایز مختلف می باشد که انتخاب آنها در عملکرد بهینه فیلتر تاثیر مستقیم دارد. شرکت اطلس آب همواره از بهترین مواد موجود در بازار و بنا به نوع موارد استفاده فیلتر و نوع ورودی و خروجی آب اقدام به انتخاب مواد مصرفی مورد نظر می کند.

 

9 / 10
از 12 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :