02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 26 فروردین 1402 در ساعت 8 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اهمیت استفاده از آب پاک و بهداشتی بر کسی پوشیده نیست. آبی که ما به عنوان بشر در سیاره زمین در اختیار داریم تقریبا ناچیز است. جالب اینجا است که همین مقدار آب ناچیز هم در بسیاری موارد، بهداشتی و قابل استفاده نیست. قدرت خلاقیت و ذهن انسان موجب شده تا بشر به کمک ابداعات خود اقدام به قابل شرب نمودن آب های در دسترس خود کند. از جمله این دستگاه ها می توان به دستگاه های تصفیه آب صنعتی اشاره کرد. همچنین لازم است بدانیم نه تنها تامین آب قابل شرب اهمیت دارد، بلکه تامین آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و خدمات نیز مهم است. بنابراین برای این منظور از دستگاه تصفیه آب صنعتی بهره می برند.

زمان تعویض ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی

زمان تعویض ممبران دستگاه تصفیه آب به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله به موارد کاهش تولید و پایین آمدن TDS در آب خروجی اشاره کرد. لازم به یادآوری می باشد که شستشوی بیش از حد ممبران دستگاه تصفیه آب هم تا زمانی به احیا شدن ممبران کمک میکند و پس از گذشت مدت زمانی باعث تخریب ممبران می شود. یکی ازسوالاتی که همواره پیش می آید این است که چه مدت طول عمر ممبران می باشد که این سوال هم به نوع آب ورودی .و همچنین کیفیت آب خروجی و بستگی دارد. و در کنار این دو مورد طراحی صحیح و اصولی ممبران نیز تاثیر بسزایی در طول عمر ممبران دستگاه تصفیه آب دارد.

در یک دستگاه تصفیه آب از چندین فیلتر مختلف و متفاوت استفاده می شود. هر کدام از این فیلترها باید در زمان مناسب برای تعویض آن ها اقدام نمود. به طور مثال برای تعویض فیلتر مرحله یک در دستگاه های تصفیه آب که پلی پروپیلن نام دارند باید حداکثر هر شش ماه یکبار اقدام کرد. همچنین برای فیلترهای مرحله دوم که فیلترهای کربن فعال هستند می بایست حداقل چهار و حداکثر پس از گذشت شش ماه اقدام نمود. برای تعویض فیلتر ممبران می توان هر یک سال یکبار اقدام کرد. البته در مواردی این فیلتر را پس از گذشت دو سال تعویض می کنند. این امر بستگی به کیفیت فیلتر و آب مورد تصفیه دارد. مدت زمان مناسب برای تعویض فیلتر پست کربن حداقل یک سال و حداکثر یک سال و نیم است. آخرین فیلتر به کار رفته در دستگاه های تصفیه آب، فیلترهای ماورا بنفش هستند. زمان تعویض این فیلترها زمانی است که لامپ آن نیم سوز شده یا بسوزد. در جدول زیر زمان مناسب هر یک از فیلترها را بیان کرده ایم.

 

نام فیلتر

مدت زمان تعویض فیلتر

فیلتر پلی پروپیلن

4 تا 6 ماه

فیلتر کربن فعال

4 تا 6 ماه

فیلتر کربن بلاک

4 تا 6 ماه

فیلتر ممبران

1.5 تا 2 سال

فیلتر پست کربن

1 تا 1.5 سال

فیلتر مینرال

1 تا 1.5 سال

فیلتر آلکالاین

1 تا 1.5 سال

فیلتر O2 PLUS

1 تا 1.5 سال

فیلتر UV

هنگام سوختن لامپ

نحوه عمل کرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

یکی از جدیدترین و کارآمدترین ابداعات بشر در ارتباط با صنعت آب و فاضلاب، دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند. این دستگاه به کمک تکنولوژی های کاملا پیشرفته همچون اسمز معکوس (RO) فرایند تصفیه آب را انجام می دهند. دستگاه ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی به این دلیل اهمیت بالایی دارد که توانایی تبدیل آب شور به آب شیرین را در اختیار انسان قرار می دهد. ما می دانیم تقریبا 97 درصد از سطح کره زمین از آب شور دریاها و اقیانوس ها پوشیده شده است. بنابراین این دستگاه به این دلیل است که اهمیت بالایی دارد. همانطور که ذکر کردیم وجود آب برای ادامه فعالیت بسیاری از صنایع از جمله نساجی، داروسازی، کشاورزی، خودروسازی، صنایع غذایی و غیره مهم است. بنابراین لازم است آب در اختیار این صنایع کیفیت لازم را داشته باشد. استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب با کیفیت و لازم را در اختیار این صنایع قرار می دهد.

روش اسمز معکوس یکی از متداول ترین روش ها برای تصفیه آب در صنعت است. همچنین از این روش به دلیل کارایی بالا، برای تامین آب شرب نیز استفاده می شود. روش اسمز معکوس مواد معلق و محلول موجود در آب را با استفاده از یک غشای نیمه تراوا جدا می کند. در نهایت آبی که عاری از هر گونه املاح و ناخالصی باشد را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی بهره می برند. غشای نیمه تراوای تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب صنعتی به کمک فشار، فرایند تصفیه آب را انجام می دهد. فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی دارای روزنه هایی با قطر بسیار کم است به گونه ای که فقط آب امکان عبور از آن روزنه ها را دارد. قابل ذکر است که فشار مورد نیاز برای عبور آب از غشای نیمه تراوای ذکر شده به وسیله یک پمپ فشار قوی تامین می شود.

قسمت های مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی

همانطور که ذکر کردیم در دستگاه تصفیه آب صنعتی از فیلتر ممبران استفاده می شود. پمپ ذکر شده در بالا آب خام و تصفیه نشده را با فشار بالا وارد دستگاه کرده و پس از انجام فرایند تصفیه به صورت خالص و بهداشتی آن را در اختیار کاربر قرار می دهد. نکته مهم این است که آب تصفیه شده در یک سمت فیلتر ممبران و آب حاوی مواد ناخالص در سمت دیگر ممبران جمع می شود. دستگاه تصفیه آب صنعتی تا 95 درصد توانایی حذف املاح موجود در آب را دارد. همچنین این دستگاه به واسطه تکنولوژی پیشرفته ای که دارد توانایی حذف صددرصد میکروارگانیسم های موجود در آب را دارد. از جمله میکروارگانیسم های موجود در آب می توان به برخی از باکتری ها و ویروس ها اشاره کرد. ویژگی دیگر دستگاه تصفیه آب صنعتی حذف 99 درصدی مواد معدنی موجود در آب است. قسمت های مختلف به کار رفته در یک دستگاه تصفیه آب صنعتی عبارتند از

-  سیستم پیش تصفیه

-  واحد اسمز معکوس

-   فیلتر ممبران

-  سیستم ضدعفونی

-  سیستم کلرزنی

مراحل تصفیه آب با فیلتر ممبران

همانطور که ذکر کردیم اولین قسمت در دستگاه تصفیه آب صنعتی، سیستم پیش تصفیه است. بنیان این مرحله بر فیلتراسیون بنا نهاده شده است. برخی فیلترهای به کار رفته در این دستگاه تصفیه آب عبارتند از  فیلتر شنی تحت فشار، فیلتر کربنی، فیلتر میکرونی و فیلتر ممبران. فیلتر شنی تحت فشار یک فیلتر با چند کارایی است که فرایند تصفیه را به کمک دانه های سیلیس انجام می دهد. فیلتر کربنی نیز همانطور که از نام آن پیدا است به کمک کربن فعال عمل می کند. فیلتر کربنی برای حذف بو و مزه آب، مورد استفاده قرار می گیرد. فیلترهای میکرونی نیز برای حذف ذرات معلق و مواد محلول مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلتر ها ذرات با قطر حداکثرذ 5 میکرون را حذف کند

 

 

9 / 10
از 17 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :