02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 21 فروردین 1402 در ساعت 9 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آب یکی از مهمترین مواد در دسترس بشر است. متاسفانه به واسطه آلودگی های عظیم، این ماده حیاتی به شدت از دسترس انسان خارج شده است. بر کسی پوشیده نیست که حضور این ماده حیاتی و مهم برای ادامه زندگی اجتماعی، تجاری و صنعتی بشر چقدر اهمیت دارد. بر این اساس انسان برای رفع آلودگی های موجود در آب و افزایش کیفیت آن دست به کار شده و تجهیزات خاصی را ابداع کرده است. از جمله این تجهیزات می توان به فیلتر شنی، فیلتر شنی frp و غیره اشاره کرد. در طول این محتوا ما در مورد ویژگی ها، اهمیت و روش های استفاده از فیلتر کربنی و فیلتر شنی frp مطالبی بیان خواهیم کرد.

فیلتر کربنی چیست؟

یکی از مهمترین قسمت های موجود در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فیلتر کربنی است. از فیلتر کربنی برای حذف آلاینده هایی همچون کلر، انواع علف کش ها، انواع آفت کش ها و گاز رادون می توان بهره مند شد. یکی از مزیت های مهم استفاده از کربن فعال برای فیلتراسیون آب، کاهش بو و مزه آب است. در نهایت استفاده از فیلتر کربنی موجب افزایش کیفیت آب در دسترس انسان می شود. برای ایجاد کربن فعال می توان از هر نوع ماده ای که مقادیر قابل توجهی کربن دارد استفاده کرد.

برای این امر ابتدا ذغال سنگ حاوی کربن را در شرایط خلا گرم خواهیم کرد. مجددا در حضور اکسیژن این فرایند را انجام خواهیم داد. در مرحله سوم تحت تاثیر گرما یک ساختار منفذ دار ایجاد می شود که منجر به افزایش مقدار کربن شده و کربن را فعال می کند. شاید بتوان مهمترین ویژگی کربن فعال را قابلیت احیای آن دانست. اولین مرتبه در دهه 1970 میلادی از کربن فعال، برای ضدعفونی کردن مواد مختلف استفاده شد. انواع کربن فعال شامل کربن فعال پودری و کربن فعال دانه ای می باشد. از جمله کاربردهای فیلتر کربنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

-  نمک زدایی از آب دریا

-  استفاده در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها

-  استفاده در مراکز آموزشی

-  استفاده در صنایع غذایی

-  استفاده در کشاورزی و دامداری

- استفاده در صنعت نساجی 

فیلتر شنی frpچیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم یکی از انواع فیلترهای مورد استفاده علاوه بر فیلتر کربنی، فیلترهای شنی هستند. فیلترهای شنی را با توجه به مواد سازنده آن ها به دو دسته میتوان تقسیم کرد. این دو دسته شامل فیلترهای شنی فایبرگلاس و فیلترهای شنی فلزی هستند. فیلترهای شنی frp از مواد پلاستیک ساخته می شوند. مواد پلاستیک مذکور را به وسیله الیاف مخصوصی تقویت کرده و مقاوم می کنند. در نهایت به چنین ساختاری frp می گویند. فیلترهای شنی ساخته شده از فایبرگلاس در مقابل سایش و شرایط آب و هوایی، مقاومت بالایی دارند. مخزن فیلترهای شنی را لازم است با دانه های سیلیس در اندازه های متفاوت پر کرد. پس از پر شدن مخزن فیلتر با دانه های سیلیس و تعبیه درست شیرهای کنترل می توان از این فیلتر برای تصفیه آب بهره مند شد.

دلایل ایجاد بوی بد آب چاه

استفاده از فیلتر کربنی برای حذف بوی بد آب چاه موثر است. زمانی که آب چاه مورد استفاده بوی نامطبوع و ناخوشایندی دارد ابتدا باید منشا این بو را مشخص کرد. پس از مشخص شدن منشا آن می توان برای رفع آن اقدام نمود. عمدتا بوی بد آب چاه به دلیل وجود گاز سولفید هیدروژن می باشد. در صورت وجود سولفید هیدروژن درون آب، بویی شبیه به تخم مرغ گندیده از آن به مشام خواهد رسید. این بو که ناشی از سولفید هیدروژن است زمانی بیشتر و غلیظ تر می شود که شما از آب گرم استفاده می کنید. البته این بو هنگام استفاده از آب سرد نیز قابل استشمام است اما به شدت آب گرم نیست.

 استفاده از آبی که حاوی این گاز بد بو است موجب کاهش کیفیت و ایجاد طعم ناخوشایند در خوراکی ها و نوشیدنی ها می شود. مورد دیگری که می تواند موجب ایجاد بوی بد در آب چاه شود، وجود آهن در آب است. به طور کلی وجود باکتری های گوگردی و باکتری های آهن بوی نامطبوع و ناخوشایندی به آب می بخشند.

فیلتر کربنی و نقش آن در حذف بوی آب چاه

بهترین و مناسب ترین روش برای حذف بوی بد آب چاه استفاده از فیلتر کربنی است. دلیل این امر این است که قوی ترین روش برای از بین بردن باکتری گوگرد و آهن که موجب ایجاد بوی بد در آب چاه می شوند؛ استفاده از مواد اکسید کننده است. فیلتر کربنی یک اکسید کننده قوی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از شر این بوی بد خلاص شوید. به خاطر داشته باشید در صورتی که از فیلتر کربن فعال برای حذف بوی بد آب چاه استفاده می کنید باید به موقع برای احیا و تعویض کربن فعال آن اقدام کنید. باکتری ها از کربن فعال به عنوان یک بستر مناسب رشد استفاده می کنند.

 

 

 

9 / 10
از 9 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :