02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402 در ساعت 8 : 43 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

روش های متعددی برای از بین بردن آلاینده های موجود در آب وجود دارد. یکی از این روش ها کلرزنی مخازن آب می باشد. کلرزنی مخزن آب اصول و قاعده مشخصی دارد. این روش می بایست طبق اصول مشخص شده انجام گیرد تا به دستگاه ها و لوله های آب و نیز به سلامتی مصرف کنندگان آسیبی وارد نکند. برای این مورد می توان از کلرزن مایع استفاده نمود. در این محتوا ما اصول و روش های کلرزنی را بیان خواهیم کرد. همچنین چگونگی تعیین حجم کلر مورد نیاز برای گندزدایی از آب را مشخص خواهیم کرد. تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید.تا پس از خرید دستگاه کلرزن مایع ساخت شرکت اطلس آب از فرآیند و عملکرد پکیج تزریق کلر اطلاعات کافی داشته باشید 

کلرزنی مخزن آب چگونه انجام می شود؟

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم یکی از روش های قدیمی برای ضدعفونی کردن و گندزدایی از آب استفاده از کلر می باشد. برای کلرزنی مخزن به ازای هر متر مکعب آب حدود پنج گرم پودر کلرین مورد استفاده قرار می گیرد. کلرزنی مخزن به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. در صورتی که کلرزنی مخزن به صورت دستی انجام شود، لازم است پس از افزودن کلر به صورت دستی آب را هم بزنند. پس از گذشت نیم ساعت از افزودن کلر به آب به کمک کلرسنج ها میزان کلر موجود در آب را اندازه گیری می کنند. در صورتی که میزان کلر موجود در آب بیش از حد استاندارد نباشد می توان آب را مورد مصرف قرار داد.

فرایند کلرسنجی باید در تمام قسمت های لوله کشی و مخزن انجام گیرد. همچنین در تمام قسمت های ذکر شده میزان کلر موجود در آب باید در خد مطلوب و استاندارد باشد. حد استاندارد کلر در کلر سنج ها حداکثر تا یک PPM می باشد. برای گندزدایی آب می توان از کلرزن مایع استفاده نمود. 

طرز تهیه کلر برای کلرزنی مخزن آب

برای کلرزنی مخزن می بایست از پودر پرکلرین هفتاد درصد استفاده کرد. برای تهیه ترکیب مناسب جهت کلرزنی مخزن می بایست در هر یک لیتر آب به طور دقیق پانزده گرم پودر پرکلرین هفتاد درصد را اضافه نمود. محلول به دست آمده می بایست دور از نور خورشید نگهداری شود. بنابراین توصیه می شود این محلول را در یک بطری شیشه ای تیره رنگ و پوشیده با ورق آلومینیوم نگهداری کنید. حداکثر سه قطره از این محلول می تواند یک لیتر آب را پس از گذشت تقریبا نیم ساعت ضدعفونی و بهداشتی کند. در واقع پس از گذشت نیم ساعت آب کلرینه شده قابل شرب خواهد بود.

با این تفاسیر در صورتی که قصد کلرزنی مخزن را دارید ابتدا باید حجم مخزن را محاسبه کنید. پس از به دست آوردن حجم مخزن می توان مدت زمان لازم برای ماند آب و مقدار لازم محلول کلر مادر جهت ضدعفونی کردن آب را تشخیص داد. توصیه می شود مقدار استفاده از کلر مادر برای کلرزنی مخزن بین سه تا هفت قطره در هر لیتر باشد. در صورتی که آب مخزن درصد بالایی آلودگی دارد می بایست از هفت قطره استفاده کرد. در غیر این صورت برای ضدعفونی کردن آب از مقادیر کمتری محلول کلر مادر استفاده می شود.

انتخاب روش کلرزنی مخزن

برای کلرزنی مخزن نمی توان از یک روش برای همه انواع مخزن های آب استفاده کرد. با توجه به حجم مخزن اب و میزان آلودگی آب لازم است مناسب ترین روش را برای کلرزنی مخزن انتخاب کرد. برای کلرزنی به طور کلی از چهار شکل مختلف کلر استفاده می شود. این چهار شکل شامل موارد زیر می باشند.

-  دی اکسید کلر

-  پرکلرین

-   کلرامین

-  گاز کلر

همانطور که قبلا ذکر کردیم استفاده از کلرزنی یکی از روش های قیمی برای ضد عفونی آب است. دلیل استفاده دراز مدت از کلر برای ضدعفونی کردن آب ارزان بودن، موثر بودن و استفاده آسان می باشد. هر چند کلر ترکیبات جانبی تقریبا خطرناکی با آب تشکیل داده و مضر سلامت هستند. اما تاکنون روشی آسان تر و بهتر از آن برای گندزدایی و ضدعفونی آب یافت نشده است. بر این اساس سال ها است که از کلر به عنوان یک ماده شیمیایی موثر در افزایش بهبود کیفیت آب آشامیدنی استفاده می شود. 

مبانی کلرزنی

قبل از کلرزنی مخزن می بایست تمام اصول زیر رعایت شود.

- عدم کدورت در آب مخزن

-  مشخص شدن میزان کلر مورد نیاز برای گندزدایی آب

-  یک ساعت ماند برای از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در آب

-  حداقل کلر باقی مانده در مخزن پس از گذشت یک ساعت حدود نیم میلی گرم باید باشد

-  مقدار کلر مورد نیاز برای هر نوع آبی باید بر حسب مقدار کلر باقی مانده در آب پس از گذشت یک ساعت به دست آید. به عبارتی در هر یک لیتر آب باید نیم میلی گرم کلر وجود داشته باشد.

 

9 / 10
از 23 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :