02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 27 فروردین 1403 در ساعت 9 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آب شرب سالم و پاکیزه از ضروریات زندگی امروز است. امروزه از دستگاه های متعددی برای تصفیه آب استفاده می کنند. یکی از دستگاه های رایج و پر استفاده برای این منظور فیلتر شنی است. فیلترهای شنی را به دو صورت عمودی و افقی مورد استفاده قرار می دهند. کیفیت  سنگ سیلیس فیلتر شنی از جمله مواردی است که بر کیفیت آب خروجی اثر بسزایی دارد. بستر فیلترهای شنی معمولا از جنس سیلیس است. وقتی آب از روی سنگ سیلیس فیلتر شنی عبور داده می شود، گل و لای و دیگر مواد معلق موجود در آن میان سنگ های سیلیس به دام می افتند. در نتیجه این عمل، آب خروجی از فیلتر صاف و زلال خواهد بود. در ارتباط با سیلیس فیلتر شنی لازم است به نکاتی توجه نمود. به طور مثال توجه به زمان تعویض سنگ سیلیس و دانه بندی آن بر کیفیت عملکرد فیلتر شنی موثر است. در طول این محتوا در این باره مطالبی را بیان خواهیم کرد.

انواع سیلیس

درصد خلوص

AL2O3

0.52

SiO2

98.64

K2O

0.07

Na2O

0.10

Fe2O3

0.13

دانه بندی سنگ سیلیس فیلتر شنی

پیش از آن که در مورد دانه بندی و قطر سنگ سیلیس فیلتر شنی صحبت کنیم، باید بگوییم سیلیس همان شن است. از سیلیس در دستگاه تصفیه آب و فیلترهای شنی به منظور تصفیه آب از مواد معلق و آلاینده استفاده میشود. سیلیس فیلتر شنی نیز موجب شفاف شدن و زلال سازی آب خروجی از فیلتر می گردد. سیلیس فیلتر شنی را در چهار سطح مختلف مورد استفاده قرار می دهند. ضریب یکنواختی در سیلیس فیلتر شنی تقریبا 35.1 میباشد. سیلیس به کار رفته در فیلتر شنی می بایست درجه خلوص 99 درصد داشته باشد. به طور کلی دانه بندی سنگ سیلیس را می توان به شرح زیر بیان کرد.

-  سیلیس شماره یک (قطر 5 میلی متر تا 5.1 میلی متر)

- سیلیس شماره دو ( قطر 2 میلی متر تا 5.3 میلی متر)

-  سیلیس شماره سه (قطر 4 میلی متر تا 8 میلی متر)

-  سیلیس شماره چهار (قطر 8 میلی متر تا 12 میلی متر)

در خصوص استفاده از سیلیس فیلتر شنی، ترتیب لایه بندی آن ها اهمیت دارد. در واقع ما باید بدانیم ترتیب استفاده از قطرهای مختلف دانه های سیلیس به چه صورتی است. در ادامه در این باره مطالب بیشتری بیان خواهیم کرد.

نحوه ریختن سیلیس فیلتر شنی

ما در بالا نیز توضیح دادیم ترتیب ریختن سیلیس فیلتر شنی اهمیت دارد. برای ریختن  سنگ سیلیس باید از پایین مخزن به سمت بالا حرکت کنیم. همچنین باید از درشت به ریز ترتیب لایه ها را حفظ کرد. بنابراین ابتدا میبایست سیلیس فیلتر شنی دانه درشت را در مخزن بریزیم، سپس سیلیس های دانه متوسط و در پایان هم دانه ریز را در مخزن قرار می دهیم. دلیل این لایه بندی این است که سیلیس های ریز دانه عمل تصفیه آب را انجام می دهند. سیلیسدانه درشت در کف مخزن فرایند زهکشی را انجام می دهد. از طرفی وجود دانه های درشت سیلیس در کف مخزن موجب ورود یکنواخت آب به نازل های کف مخزن می شود.

اگر ترتیب ریختن سیلیس غیر از آن چه در بالا گفتیم باشد، هنگام بک واش و شست و شوی معکوس دانه های سیلیس کاملا جابجا شده و ذرات معلق و لجن های باقی مانده از فرایند تصفیه پی بک واش از بستر جدا نخواهند شد. این امر به تدریج موجب کاهش کیفیت عملکرد فیلتر شنی شده و فعالیت آن را با اختلال مواجه می کند. همچنین اگر دانه های درشت فیلتر شنی در کف مخزن قرار نگیرند، آب خروجی از دستگاه به صورت یکنواخت از نازل ها خارج نمی شود. در نهایت فشار بیش از حد به یک نازل وارد شده و موجب بروز خسارت و آسیب به دستگاه می شود.

طول عمر و زمان تعویض سنگ سیلیس

طول عمر سیلیس فیلتر شنی بستگی به کیفیت دانه های سیلیس دارد. کیفیت بالای سیلیس فیلتر موجب می شود زمان تعویض این سنگ افزایش پیدا کند. به طور کلی عمر مفید سنگ سیلیس تقریبا 5 تا 7 سال است. بنابراین توصیه می شود هر پنج سال یا هر هفت سال یکبار قدام به تعویض دانه های سیلیس کنید. برای تعویض دانه های سیلیس لازم است به نکات خاصی توجه نمایید. برخی از مهمترین این نکات را در پایین ذکر خواهیم کرد.

- پمپ را خاموش کنید.

- اتصالات مربوط به شیر فیلتر را جدا کنید.

- جدا کردن شیر چند راهه

-  شیر زیرین فیلتر را جدا کنید.

-  مخزن را به اندازه کافی از دانه های سیلیس پر کنید.

-  شیر چند راهه و شیر زیرین را نصب کنید.

-  پمپ را روشن کنید

-   شروع به کار دستگاه

 

 

9 / 10
از 19 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :