02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 21 فروردین 1402 در ساعت 9 : 47 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انواع سختی گیرها

امروزه به واسطه پیشرفت فناوری و تکنولوژی در دسترس انسان، از روش های متعددی از جمله سختی گیر رزینی برای حذف سختی آب استفاده می شود. به طور کلی این روش ها را در 9 دسته مختلف جای داده و این 9 روش را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند. این چهار دسته شامل سختی گیرهای مکانیکی، سخت گیرهای فیزیکی، سختی گیرهای شیمیایی و فیلترهای آب می باشند. از جمله فیلترهای آب که می توان برای حذف سختی موجود در آب از آن ها کمک گرفت، فیلترهای کربن و اسمز معکوس هستند. یکی از انواع سختی گیرهای مورد استفاده برای حذف سختی آب، سختی گیرهای مغناطیسی می باشند. این نوع سختی گیر با خنثی کردن کریستال ها کلسیم موجود در آب، سختی آن را حذف خواهد کرد. در واقع این سختی گیر به کمک میدان مغناطیسی خود، جریان مغناطیسی ایجاد کرده و کریستال ها کلسیم را حذف می کند.

یکی دیگر از انواع سختی گیر، سختی گیر الکترونیکی است. این وسیله را در زیر مجموعه سختی گیرهای فیزیکی جای می دهند. نوع دیگر سختی گیرهای فیزیکی، سختی گیر الکترولیتی است. این وسیله سختی موجود در آب را به طور کامل حذف نمی کند. سختی گیرهای شیمیایی را می توان در دو دسته، ته نشین کننده و غیر ته نشین کننده جای داد. این دو نوع سختی گیر عمدتا برای مصارف خانگی به ویژه شستن لباس ها کاربرد فراوان دارند. یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع سختی گیر، سختی گیر رزینی است.

سختی گیر رزینی را با توجه به جنس مخزن آن به دو دسته، فلزی و فایبرگلاس تقسیم می کنند. سختی گیر رزینی عمدتا دارای دو مخزن است. این سختی گیر برای حذف سختی به رزین نیاز دارد. از جمله رزین های مورد استفاده در سختی گیر رزینی می توان به رزین های کاتیونی، رزین های آنیونی و رزین های میکس بد اشاره کرد. رزین های کاتیونی و آنیونی را به دو دسته قوی و ضعیف تقسیم می کنند.

سختی گیر رزینی frp

سختی گیر رزینی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ سوالی است که با دنبال کردن این محتوا می توانید به پاسخ آن برسید. پیش از هر چیز به صورت خلاصه و کامل سختی گیر رزینی را معرفی خواهیم کرد. آب ها با توجه به منشا و محل عبور آن ها دارای مقادیر متفاوتی مواد محلول هستند. مواد محلول و معلق موجود در آب را به طور کلی، سختی آب می گویند. در تخصص هیدرولوژی و آب شناسی دو عنصر کلسیم و منیزیم عامل ایجاد سختی آب هستند. با این تعاریف در صورتی که میزان دو عنصر کلسیم و منیزیم در آب بیش از حد مجاز باشد آن آب را سخت می نامند.

برای حذف سختی آب لازم است از سختی گیر استفاده نمود. سختی گیرها، تجهیزاتی هستند که انواع ترکیبات و عناصری که موجب سخت شدن آب می شوند را حذف می کنند. نکته مهم در این ج این است که نباید سختی گیرها را با رسوب زداها یا آنتی اسکالانت ها اشتباه گرفت. رسوب زداها مانع از رسوب املاح موجود در آب می شوند. در حالی که سختی گیرها املاح موجود در آب را به طور کامل حذف خواهند کرد. یکی از انواع سختی گیرها همانطور که در بالا ذکر کردیم، انواع فایبرگلاس هستند. فایبرگلاس نوعی فیبر فشرده است. این فیبر از ترکیب شیشه و الیاف پلیمری تشکیل می شود. از ویژگی های مثبت فایبرگلاس مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و دما است. سختی گیر رزینی فایبرگلاس را می توان به دو دسته دستی و خودکار تقسیم نمود. برخی از مزیت های سختی گیر رزینی frp را در زیر بیان خواهیم کرد.

-  مقاومت دمایی تا 90 درجه سلسیوس

-  مقاومت شیمیایی بالا

-  آب بندی عالی

-  سبک و قابل حمل

- آنتی یووی

- تعویض راحت شیر به دلیل اتصال رزوه ای آن

-  تعمیر و نگهداری آسان

قیمت سختی گیر رزینی فایبرگلاس با در نظر گرفتن برخی ویژگی ها تعیین خواهد شد. مهمترین ویژگی در این زمینه حجم و گنجایش مخزن سختی گیر است. تعداد دفعات بک واش سختی گیر نیز اهمیت دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، جنس بدنه سختی گیر و دستی یا خودکار بودن آن نیز بر قیمت آن موثر است.

سختی گیر رزینی فلزی

یکی دیگر از انواع سختی گیر رزینی، سختی گیرهای فلزی هستند. این سختی گیرها از آهن سفید یا از فولاد ساخته می شوند. سختی گیرهای فلزی از درون و بیرون باید به خوبی جوشکاری شوند. پس از جوشکاری لازم است یک پوشش اپوکسی روی آن ها قرار داد. این پوشش برای آب بندی بهتر آنها صورت می گیرد. سختی گیرهای فلزی سنگین و غیر قابل حمل هستند. این نوع از سختی گیرها در واقع شکل مونتاژ شده انواع فایبرگلاس می باشند. مقاومت سختی گیر رزینی فلزی در برابر خوردگی و تغییرات جوی بسیار بالا است. استفاده از سختی گیرهای رزینی فلزی در صنایع غذایی کاربرد بیشتری دارد. دلیل این امر مقاومت آن ها در برابر آب و هوا و عدم ورود نور خورشید به درون آن ها است.      

محاسبه و انتخاب سختی گیر رزینی

برای انتخاب سختی گیر رزینی و محصولات سختی گیر از هر نوع که باشد، فلزی یا فایبرگلاس لازم است به موارد زیر توجه شایانی نشان داد.

- درجه سختی آب ورودی به دستگاه

- میزان دبی آب ورودی به دستگاه

- نوع رزین مورد استفاده در دستگاه

-   میز ان گنجایش رزین

-  چرخه شست و شوی رزین

لازم به ذکر است، واحد سختی گیر رزینی، گرین است. در واقع بیان می شود ظرفیت یک سختی گیر 4000 گرین است، به این معنا است که این سختی گیر رزینی می تواند 4000 گالن آب با درجه سختی یک را سختی زدایی کند. برای محاسبه ظرفیت یک سختی گیر رزینی لازم است ابتدا هر یک از موارد زیر را به دست آورد.

-   محاسبه دبی آب ورودی

-  تعیین سیکل شست و شو

     مواردی ذکر شده در بالا را می توان از سازنده دستگاه دریافت نمود. به طور کلی برای محاسبه ظرفیت سختی گیر می بایست از فرمول زیر استفاده کرد.

          16 ÷ (سختی آب ورودی به دستگاه × 24 × 60 × دبی آب ورودی) 

 

9 / 10
از 26 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :