02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 27 فروردین 1403 در ساعت 9 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فیلتر شنی یکی از مهمترین وسیله هایی است که برای نگهداری خوب از استخر می بایست حتما از آن استفاده کرد. شفاف نگهداشتن و پاکیزه نگهداشتن آب استخر از واجبات است. برای اجرای این امور مهم، انتخاب یک فیلتر مناسب و کارآمد مهم است. یک فیلتر خوب تا پنجاه درصد می تواند موجب شفافیت و پاکیزگی آب استخر باشد. مابقی تجهیزات دیگر همچون پمپ آب، لوله کشی مناسب، کلرزن و مبدل در کنار انتخاب یک فیلتر شنی مناسب و با کیفیت تاثیر بسزایی دارند.

انتخاب یک فیلتر شنی و محاسبه حجم استخر

انتخاب یک فیلتر شنی مناسب و کارا برای استخر نیازمند محاسبه دقیق ظرفیت فیلتر است. برای حساب کردن ظرفیت صافی شنی مورد استفاده در استخر می بایست اطلاعاتی در مورد حجم استخر و دبی آب در اختیار داشت. به طور کلی حجم استخر و دبی آب خروجی از پمپ تصفیه مورد استفاده اهمیت دارد. همانطور که گفتیم اولین قدم برای انتخاب یک فیلتر شنی مناسب، محاسبه دقیق حجم استخر است. برای حجم آب استخر می بایست به شکل هندسی استخر توجه کرد. اگر شکل هندسی استخر، مکعب مستطیل باشد برای محاسبه حجم آن طول و عرض و ارتفاع استخر را نیاز داریم.

به طور مثال اگر طول استخری 10 متر و عرض آن 5 متر باشد. ارتفاع استخر نیز دو متر اندازه گیری شود، حجم آب موجود در استخر به شرح زیر می باشد. 100 متر مکعب گنجایش استخر مذکور خواهد بود.

دبی آب و فیلتر شنی

ما در بالا ذکر کردیم برای انتخاب و خرید یک فیلتر شنی FRP مناسب پس از محاسبه گنجایش استخر لازم است دبی آب را نیز محاسبه کنید. با توجه به نوع استخر می بایست دبی آب را به دست آورد. وقتی صحبت از دبی آب یا گردش آب در یک استخر می کنیم منظور ما دقیقا چیست؟ منظور از گردش آب در یک استخر دقیقا تعداد دفعاتی است که آب استخر از فیلتر عبور خواهد کرد. در جدولی که در زیر ارائه کردیم تعداد گردش آب در استخرهای مختلف را مشاهده می کنید.

نوع استخر

نرخ گردش آب استخر

استخر درمانی

هر نیم ساعت یک مرتبه

استخر کودک

هر یک ساعت یک مرتبه

استخر عمومی

هر چهار ساعت یک مرتبه

استخر روباز و خصوصی

هر چهار ساعت یک مرتبه

استخر سرپوشیده و خصوصی

هر شش ساعت یک مرتبه

جکوزی

هر بیست دقیقه یک مرتبه

انتخاب فیلتر شنی مناسب 

هر سیستم تصفیه برای این که کارایی مناسب و خوبی داشته باشد لازم است علاوه بر یک فیلتر شنی یا هر نوع فیلتر دیگر، یک پمپ تصفیه نیز داشته باشد. انتخاب یک پمپ مناسب، درست به اندازه یک صافی شنی خوب در فرایند تصفیه اثرگذار خواهد بود. در واقع فیلتر شنی استخر و پمپ با هم قلب سیستم تصفیه استخر را تشکیل می دهند. انتخاب پمپ چون موجب افزایش راندمان فیلتر شنی و به طور کلی فرایند تصفیه می شود؛ اهمیت زیادی دارد. در انتخاب پمپ می بایست به این نکته توجه داشته باشید که فاصله سیستم تصفیه تا استخر چقدر است. هر چه این فاصله بیشتر باشد سیستم تصفیه شما به یک پمپ قویتر و یک فیلتر کارآمدتر نیاز خواهد داشت.

یک انتخاب دقیق برای سیستم تصفیه استخر

ما در ابتدای محتوا ذکر کردیم مهمترین وسیله در سیستم تصفیه استخر فیلتر شنی و پمپ می باشند. هنگام انتخاب صافی شنی توجه داشته باشید، مدلی را انتخاب کنید که دبی آن بیشتر از دبی آب استخر نباشد. در صورتی که دبی طراحی شده در فیلتر شنی پایین تر از دبی استخر باشد، کیفیت فرایند تصفیه کاهش پیدا می کند. همچنی نازل به کار رفته در فیلتر مورد استفاده، آسیب جدی خواهد دید. بنابراین توصیه می کنیم هنگام انتخاب فیلتر، مدلی را انتخاب کنید که دبی بیشتری نسبت به دبی استخر داشته باشد.

به طور کلی باید بگوییم ابتدا نیاز است پمپ مورد نیاز برای سیستم تصفیه را انتخاب کنید و هد دینامیکی آن را دقیق بررسی کنید. به کمک هد دینامیکی پمپ و تجزیه و تحلیل منحنی عملکرد پمپ می توان دبی دقیق پمپ را محاسبه نمود. پس از این که دبی پمپ به صورت صحیح محاسبه شد بر اساس آن می توان یک فیلتر شنی استخری مناسب را تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. بنابراین برای محاسبه ظرفیت یک فیلتر شنی مناسب با استخر می بایست دبی پمپ مورد استفاده را به دقت محاسبه نمود.

 

9 / 10
از 11 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :