02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402 در ساعت 9 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 سختی گیر رزینی موتور خانه 

اگر قصد دارید در مورد سختی گیر رزینی و انواع دیگر سختی گیرهای موتورخانه اطلاعاتی کسب کنید توصیه می کنیم تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید. استفاده از سختی گیر در موتورخانه ها موجب بهبود و افزایش عملکرد و کارایی آن ها می شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان این امر نصب سختی گیر از جمله اساسی ترین امور برای هر موتورخانه می باشد. نصب سختی گیر به ویژه برای موتورخانه های حرارت مرکزی اهمیت بسزایی دارد. پیش از آن که در مورد انواع و سختی گیرها و چگونگی نصب آن ها مطالبی را ذکر کنیم لازم است تعریفی مختصر از سختی گیر رزینی و انواع دیگر ارائه دهیم.

سختی گیر چیست؟

ما در ابتدای محتوا ذکر کردیم لازم است قبل از بیان مطالب اصلی در مورد سختی گیر رزینی و انواع دیگر سختی گیر تعریفی کلی ارائه دهیم. همه ما میدانیم به آبی که حاوی کلسیم و منیزیم باشد آب سخت می گویند. بر این اساس هر چقدر میزان کلسیم و منیزیم محلول در آب بالاتر باشد میزان سختی آب نیز بیشتر خواهد بود. بالا بودن بیش از حد سختی آب موجب بروز آسیب جدی در موتورخانه خواهد شد. از جمله این آسیب ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

-        آسیب دیدن پمپ و شیرآلات

-         افزایش افت فشار

-         شکل گیری رسوب در جداره لوله ها

-         افزایش خوردگی تجهیزات موتورخانه

-         کاهش ضریب انتقال حرارت در موتورخانه

برخی مزیت های استفاده از سختی گیر

تنها راه برای مبارزه با آسیب های ذکر شده در بالا استفاده و نصب انواع سختی گیر موتورخانه است. نصب سختی گیر رزینی و دیگر سختی گیرها فواید بسیاری دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

-  کاهش افت فشار در موتورخانه

- کاهش توان مصرفی موتورخانه

- کاهش هزینه های اولیه

- افزایش راندمان تجهیزات موتورخانه

- افزایش ضریب انتقال حرارت

-  کاهش هزینه های تعمیر موتورخانه

سختی گیر رزینی و انواع دیگر آن

انواع مختلفی از سختی گیرها وجود دارد که با توجه به نوع موتورخانه می توان مناسب ترین آن را انتخاب نمود. به طور کلی سختی گیرها را می توان در دو دسته جای داد. این دو دسته شامل سختی گیر رزینی و سختی گیرهای مغناطیسی می باشند. هر یک از این سختی گیرها عملکرد و روش کار متفاوتی دارند. محل نصب سختی گیر رزینی و مغناطیسی متفاوت از یکدیگر می باشد. سختی گیر رزینی را می بایست در ورودی دیگ ها نصب نمود. همچنین سختی گیر رزینی برای جلوگیری از تشکیل رسوبات در طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. عمل سختی گیری در این سختی گیرها توسط رزین تعبیه شده در دستگاه انجام می شود.

استفاده از سختی گیر رزینی موجب می شود شما آب نرم و مناسبی را برای مصارف خانگی یا صنعتی در اختیار داشته باشید. همچنین استفاده از سختی گیرهای رزینی در دیگ های بخار و بویلرهای موجود در موتورخانه و برج های خنک کننده رایج می باشد. سختی گیر رزینی را می توان به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار تهیه کرد.

نصب سختی گیر رزینی

برای نصب سختی گیر رزینی لازم است آن را در محل مورد نظر مستقر کنید. پس از استقرار کامل در محل مورد نظر لوله های ورودی و خروجی موتورخانه را به سختی گیر متصل کنید. هنگام نصب می بایست توجه کنید که رزین موجود در سختی گیر به درون سیستم موتورخانه نفوذ نکند. بنابراین لازم است لوله های رابط میان شیر نیمه اتوماتیک سختی گیر و نازل های آن را متصل کنید. همچنین لازم است رزین کاتیونی و سیلیس موجود در آن را بستر سازی کنید. پس از این کار دریچه دست رو را کاملا محکم ببندید.

راه اندازی سختی گیر رزینی در موتورخانه

برای راه اندازی سختی گیر رزینی لازم است شیرهای آن را ببندید. بعد از این که از بستن تمام شیرها اطمینان حاصل کردید شیر هواگیری دستگاه را باز کنید. سپس شیر سولو موجود در سختی گیر رزینی را در وضعیت راه اندازی قرار دهید یا Run قرار دهید. پس از این کار می بایست شیر ورودی دستگاه باز کنید تا به تدریج مخزن دستگاه پر از آب گردد. بعد از این که متوجه خروج آب از شیر مربوط به هواگیری شدید شیر ورودی را ببندید. بعد از انجام تمام مراحل ذکر شده در بالا می توانید شیر خروجی سختی گیر را باز کنید زیرا دستگاه آماده بهره برداری و استفاده میباشد.

برخی نکات مهم در نصب و استفاده از سختی گیر رزینی

هنگام استفاده از سختی گیر رزینی لازم است به فشار نسبی دستگاه توجه نشان دهید. فشار نسبی داخل دستگاه می بایست حدود 1.7 الی 2.5 باشد. در صورتی که فشار موجود در سختی گیر رزینی کمتر از 1.7 بار باشد آب بندی شیر سولو مختل خواهد شد. همچنین این فشار پایین موجب اختلال در مکش آب نمک خواهد شد. البته در صورتی که فشار دستگاه بالا باشد شیر سولو آسیب جدی خواهد دید. در صورتی که فشار نسبی دستگاه بالاتر از 2.5 بار است استفاده از شیر سولو توصیه نمی شود.

نکته مهم دیگر این است که در خصوص آب های تصفیه شده توسط سختی گیر رزینی باید از کیت های سختی سنج استفاده کرد. استفاده از این کیت ها میزان سختی آب را دقیقا در اختیار شما قرار خواهد داد. استفاده از این سختی سنج ها موجب می شود هر زمان میزان سختی آب بالا باشد برای احیای رزین سختی گیر اقدام کنید. بنابراین با وجود این کیت ها در زمان مناسب می توان برای احیای سختی گیر رزینی FRP اقدام کرد. برای احیای رزین ها می بایست اقدام به شست و شوی آن ها نمود. شست و شو نیز به وسیله آب انجام خواهد گرفت. فرایند شست و شو تقریبا بیست دقیقه زمان می برد.

سختی گیر رزینی تغییرات شیمیایی در آب ایجاد می کند. تغییرات شیمیایی به وجود آمده در آب مانع از تشکیل هر نوع رسوب در دیواره لوله ها و دیگ ها جلوگیری به عمل خواهد آورد. سختی گیرها را با توجه به جنس آن ها می توان به دو دسته سختی گیر FRP و سختی گیر فلزی تقسیم نمود. سختی گیر FRP تا 14 بار فشار را می تواند تحمل کند. در حالی که سختی گیر فلزی تا حدود بیست بار فشار را می تواند تحمل کند.

 

9 / 10
از 17 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :