02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 26 آذر 1401 در ساعت 9 : 50 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

از جمله مشکلات رایج در آب وجود سختی است. برای رفع سختی آب از سختی گیر استفاده می کنند. یکی از انواع سختی گیرها، سختی گیر رزینی است. استفاده از سختی گیرها برای موارد مختلف انجام می شود. به طور مثال از سختی گیرها برای دیگ بخار یا بویلرها و نیز برای چاه ها استفاده می شود. در این محتوا ما قصد داریم سختی گیر رزینی دیگ بخار یا بویلر را معرفی کنیم. توصیه می کنیم تا پایان این محتوا با ما همراه باشید.

سختی آب چیست و سختی گیر چگونه عمل می کند؟

وقتی می گوییم آب مایه حیات است یعنی در تمام ابعاد زندگی بشر کاربرد حیاتی دارد. بر این اساس این مایع مهم و حیاتی بر سلامتی بشر اثر بسزایی دارد. بنابراین لازم است آب قابل شرب با کیفیت بالا تامین شود. آلاینده و مشکلات بسیاری برای آب تاکنون شمرده شده است. وجود سختی در آب یکی از این مشکلات است. سختی آب به دلیل وجود یون های منیزیم و کلسیم است. کارشناسان این زمینه سختی آب را به دو دسته تقسیم می کنند. سختی دائم و سختی موقت. علت ایجاد سختی موقت، کربنات است در حالی که علت ایجاد نوع دائم آن مواد غیر کربنات می باشند. تفاوت این دو حالت در نحوه از بین بردن آن ها می باشد.

برای از بین بردن سختی موقت می توان از انواع سختی گیر رزینی و مدل های دیگر بهره مند شد. به طور مثال ماده سفید رنگی که پس از جوشاندن آب بر دیواره ظروف باقی می ماند از نوع سختی موقت است. برای از بین بردن سختی دائم نمی توان از جوشاندن آب استفاده کرد. تنها راه از بین بردن سختی دائم استفاده از مواد شیمیایی است. سختی گیرها طی فرایند تبادل یونی اقدام به جایگزینی یون های کلسیم و منیزیم یا یون سدیم می کنند.

سختی گیر رزینی چیست؟

سختی گیر رزینی از دو مخزن و یک شیر کنترل ساخته شده است. بزرگترین مخزن که مخزن اصلی نام دارد محل نگهداری رزین است. این مخزن یه شیر ورودی متصل است و آب سخت وارد شده و با عبور از روی رزین سختی خود را از دست می دهد. مخزن دوم که کوچکتر از مخزن اصلی است محل نگهداری محلول غلیظ آب و نمک است. محلول آب و نمک موجود در این مخزن یون سدیم مورد نیاز برای تبادل یونی را تامین می کند. شیر کنترل موجود در دستگاه میزان حجم آب ورودی به مخزن را کنترل می کند. رزین های مورد استفاده در سختی گیر رزینی را می توان در سه دسته مختلف جای داد. این سه دسته شامل رزین های آنیونی، رزین های کاتیونی و رزین های میکس بد می باشند.

سختی گیر رزینی بویلر چیست؟

سختی گیر رزینی بویلر منبعی است که از طریق آن کاتیون های موجود در آب را می توان حذف نمود. از جمله کاتیون های موجود در آب که توسط این سختی گیر رزینی حذف می شوند می توان به کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن اشاره نمود. این کاتیون های فلزی طبق فرایند تبادل یونی جایگزین شده و از آب حذف می شوند. کاتیون های موجود در این سختی گیر رزینی را بر حسب میلی گرم بر لیتر محاسبه می کنند. اما واحد محاسبه رزین موجود در دستگاه لیتر است. به طور کلی سختی گیر رزینی بویلر املاح مضر موجود در آب را رسوب داده و آب نرم را در اختیار کاربر قرار خواهد می دهد.

ویژگی های سختی گیر  اطلس آب جهت بویلر

سختی گیرهای  ساخت شرکت اطلس آب را با توجه به نوع کاربردی که دارند به وسیله ی جنس های مختلف تولید می کنند. به طور مثال سختی گیر رزینی فلزی، سختی گیر FRP و سختی گیر استیل از جمله این دستگاه ها می باشند. سختی گیر رزینی بویلر را از جنس فولاد با خلوص نود و نه درصد تولید می کنند. بنابراین سختی گیر مذکور استحکام و دوام بالایی خواهد داشت. ضخامت ورق فولادی استفاده شده برای ساخت سختی گیر نیز بر حسب میزان ظرفیت آن متفاوت خواهد بود.

مخازن استفاده شده در سختی گیر رزینی FRP بویلر از جنس پلی اتیلن تولید می شوند. همچنین این دستگاه با توجه به نوع آن دارای یک شیر کنترل تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک خواهد بود. سختی گیرهای ذکر شده در موتورخانه آپارتمان های مسکونی و ساختمان های صنعتی کاربرد دارند. استفاده از این سختی گیرهای رزینی در دیگ های بخار و چدنی رایج است.

مزیت های سختی گیر رزینی بویلر

سختی گیر رزینی بویلر یک سری ویژگی های مخصوص به خود دارد که در ادامه سعی میکنیم مهمترین آن ها را بیان کنیم.

-  تولید مخزن در ظرفیت های مختلف

-   هزینه پایین برای تعمیر و نگهداری

-    تفکیک و جداسازی تمام املاح آب

-    تبدیل کلسیم و منیزیم به املاح مفید

-    وزن کم

-    استفاده آسان

 

9 / 10
از 5 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :