02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 3 آبان 1401 در ساعت 11 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

هدف از تحریر این محتوا بیان مطالبی کوتاه و مختصر در ارتباط با کلرزن آب است. برای دستیابی به این هدف ابتدا لازم است تعریف مختصری از این دستگاه ارائه دهیم. کلرزن آب دستگاهی است که برای از بین بردن مواد آلاینده و ناخالصی های موجود در آب از آن استفاده می کنند. استفاده از آب سالم و بهداشتی ضرورت دارد. یکی از روش هایی که به کمک آن می توان آب را ضدعفونی کرد، کلرزنی است. در ادامه محتوا در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انتخاب کلرزن آب کلریناتور

نام دیگر کلرزن مایع کلریناتور می باشد. هنگام خرید یک کلرزن نیاز است برای اولین گام شیمی آب را به طور کامل شناخته و بر اساس آن عمل کنید. برای این کار لازم است آب چاه یا قنات را آزمایش کنید. پس از آزمایش آب لیست مواد معدنی موجود در آب و میزان PH آن را شناسایی خواهید کرد. با این وجود به راحتی می توان برای انتخاب کلرزن آب اقدام کرد. به دست آوردن PH آب اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که هر چه میزان PH بالاتر باشد به کلر بیشتری برای ضدعفونی آب نیاز خواهد بود.

مشکل دیگری که بسیاری از آب های زیرزمینی و حتی رواناب ها دارند وجود میکروارگانیسم های مختلف است. یکی از روش های رایج و قدیمی برای از بین بردن این میکروارگانیسم ها استفاده از کلرزنی است. البته لازم به ذکر است که استفاده از مقدار استاندارد کلر موجب از بین رفتن میکروارگانیسم ها نخواهد شد. بنابراین لازم است از دوز بالاتری به این منظور استفاده کنید.

کلرزن آب- کلر مایع

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کلرزن آب دستگاهی است که برای ضدعفونی کردن آب و پساب مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع کلرزن های موجود در بازار کلرزن مایع یا هیپوکلریناتور می باشند. استفاده از این روش متداول ترین روش برای گندزدایی آب و فاضلاب است. استفاده از کلرزن آب به دو دلیل رواج بیشتری نسبت به دیگر روش های ضدعفونی دارد و اول این که ارزان است و دوم این که قابل دسترس می باشد. همچنین در این روش امکان ابقای کلر آزاد شده در آب وجود دارد.

استفاده از کلرزن آب ممکن است برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی صورت بگیرد. همچنین ممکن است برای ضدعفونی کردن آب استخر یا جکوزی مورد استفاده قرار گیرد. به دو شکل گازی و مایع می توان از کلرزن آب بهره برد. در صورتی که کلر مورد استفاده به شکل گاز باشد لازم است از کلریناتور یا کلرزن گازی استفاده کنید. در حالی که اگر کلر مورد استفاده برای ضدعفونی کردن آب مایع باشد باید از هیپوکلریناتور بهره مند شد. استفاده از کلرزن مایع معمولا برای ضدعفون کردن حجم محدود و مشخصی از آب استفاده می شود. به طور مثال برای گندزدایی و ضدعفونی کردن استخرها و جکوزی های کوچک، پساب کارخانه ها و کارگاه های کوچک و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر بر قیمت کلرزن آب

عوامل موثری بر خرید یک دستگاه کلرزن آب اثر دارند. برخی از مهمترین این عوامل را به اختصار در زیر بیان خواهیم کرد.

-  چارچوب دستگاه کلرزن بر قیمت آن اثر دارد. اگر استیل باشد قیمت کلرزن بالاتر خواهد بود.

- ظرفیت مخزن

- میزان فشار موجود در خط تزریق کلر

- حجم کلر مصرفی در دستگاه کلرزن

- میزان تزریق کلر در دقیقه توسط دستگاه

- برند دستگاه و پمپ مورد استفاده در آن

کلرزن مایع و ویژگی های آن

یکی از انواع دستگاه های ساخت شرکت اطلس آب کلرزن آب، کلرزن مایع می باشد. این نوع کلرزن را در ظرفیت های مختلف تولید می کنند. نوع دیگر کلرزن های موجود گازی هستند. قیمت کلرزن های مایع نسبت به نوع گازی مناسب تر است به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین نوع کلر برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب شکل پرکلرین آن می باشد. این حالت از کلر را باید با آب ترکیب نمود سپس مورد استفاده قرار داد. محلول به دست آمده را پس از رقیق سازی برای ضدعفونی مورد استفاده قرار می دهند.

از کلرزن آب در حالت مایع برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی استفاده می کنند. همچنین برای Makeup ورودی برج های خنک کننده نیز می توان از این دستگاه استفاده کرد. علاوه بر موارد ذکر شده از این دستگاه برای گندزدایی آب پیش از ورود به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بهره می برند. این عمل مانع انسداد روزنه های فیلتر ممبران خواهد شد. کلرزنی موجب حذف آهن و گوگرد موجود در آب می شود. در نتیجه طعم آب کیفیت بهتری پیدا خواهد کرد. 

 

 

9 / 10
از 16 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :