02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 در ساعت 10 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
یکی از وسیله های مهم و مورد استفاده در زندگی امروز، کولرهای آبی هستند. علاوه بر کولرهای آبی، ماشین های ظرفشویی و ماشین های لباسشویی نیز به کمک آب فعالیت خود را انجام می دهند. با این وجود روش های جلوگیری از تشکیل رسوب در این وسیله های برقی و کارآمد اهمیت دارد. در این محتوا ما بیان خواهیم کرد، چگونه می توان از تشکیل رسوب در کولر جلوگیری کرد. برای جلوگیری از تشکیل رسوب در کولر و دیگر وسیله های مصرف کننده آب می توان از سختی گیر رزینی استفاده کرد.

سختی گیر رزینی چیست؟

سختی گیر یا رسوب گیر یکی از وسیله هایی است که مانع از تشکیل رسوب در دستگاه های مصرف کننده آب می شود. یکی از انواع سختی گیر، سختی گیر رزینی است. سختی گیر رزینی برای حذف یون های موجود در آب از سدیم استفاده می کند. در واقع یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب را طی فرایند تبادل یونی با یون های سدیم جابجا می کند. در نتیجه این فرایند، سختی آب کاهش پیدا کرده و از تشکیل رسوب در لوله ها ممانعت به عمل می آورد. بنابراین سختی گیر رزینی یکی از مهمترین و پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده در فرایند تصفیه آب است. سختی گیر رزینی همانطور که در بالا ذکر کردیم برای حذف یون های کلسیم و منیزیم نیاز به حضور سدیم دارد. منبع سدیم مورد نیاز سختی زدایی از آب در این سختی گیر، محلول رقیق آب و نمک می باشد.

فواید و کاربردهای استفاده از سختی گیر رزینی

شاید در اولین نگاه با خود فکر کنید آیا استفاده از سختی گیر رزینی برای حذف سختی آب لازم است؟ و حتی فراتر رفته و بپرسید آیا سختی زدایی از آب ضرورت دارد؟ در این قسمت از محتوا برخی از مزیت ها و کاربردهای استفاده از سختی گیر رزینی را به اختصار بیان خواهیم کرد. از جمله برخی از مهمترین مزیت های استفاده از سختی گیر رزینی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

-  نرم شدن آب در دسترس

-  ممانعت از تشکیل رسوب در تجهیزات و لوله های موتورخانه

-  ممانعت از تشکیل رسوب در وسیله های برقی مانند کولر

-  محافظت از سلامت پوست و مو

-    افزایش طول عمر وسایل برقی مصرف کننده آب در خانه و صنایع

با توجه به مزیت هایی که در بالا برای استفاده از سختی گیر رزینی ذکر کردیم حال به بیان برخی از مهمترین کاربردهای این دستگاه اشاره خواهیم کرد.

-   استفاده در دیگ های بخار و بویلرها برای کاهش رسوب گیری

-   افزایش سلامت آب آشامیدنی

-  افزایش کارایی و کیفیت آب مورد استفاده در صنعت

-  کاهش هزینه در رستوران ها و خشکشویی ها با ممانعت از رسوبگذاری

-  کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی 

جلوگیری از رسوب گذاری در کولرهای آبی

ممانعت از تشکیل رسوب یکی از امور مهم در سرویس کردن کولرهای آبی است. در صورتی که فرایند رسوب زدایی به موقع و به درستی انجام نگیرد، منجر به کاهش عمر مفید کولر خواهد شد. رسوب تشکیل شده در کولر بر عملکرد واتر پمپ و لوله های آن اثرگذار خواهد بود. یکی از بهترین و ایمن ترین روش ها برای جلوگیری از رسوب گذاری کولر، استفاده از سختی گیر رزینی است. استفاده از سختی گیر رزینی برای کولر آبی موجب می شود آب مورد استفاده در کولر، نرم شده یا سختی آن کاهش یابد. برای جلوگیری از رسوب گذاری در کولرهای آبی می توان از جوهر نمک، سرکه و مواردی از این دست استفاده نمود. در حالی که ایمن ترین روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب در کولرهای آبی، استفاده از سختی گیر رزینی است. 

رزین پرولایت چیست؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای جلوگیری از رسوب گذاری کولر، استفاده از سختی گیر رزینی است. در سختی گیرهای رزینی از انواع رزین استفاده می کنند. انواع رزین را می توان در دو دسته کاتیونی و آنیونی جای داد. رزین پرولایت یکی از انواع رزین های کاتیونی با ظرفیت بالا است. استفاده از این نوع رزین در سیستم های تصفیه آب خانگی، صنعتی و تجاری متداول است. مهمترین نکته در خصوص این نوع از رزین ها، امکان بازسازی آن ها به وسیله محلول نمک است. رزین پرولایت نوعی پلیمر است که در ساختار خود دی وینیل بنزن نیز دارد. از نظر ظاهری، کروی شکل است و با دارا بودن رطوبت داخلی بالاتر، امکان تبادل و جذب یون های منیزیم و کلسیم را افزایش می دهد.

 

9 / 10
از 16 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :