02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 27 فروردین 1403 در ساعت 9 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه به دلایلی از جمله کاهش کیفیت و کمیت آب در دسترس استفاده از فیلترهای مختلف رایج است. برای تصفیه آب در بخش های مختلف انواع متعددی فیلتر وجود دارد که هر یک کارایی مخصوصی دارند. بنابراین نمیتوان بدون اطلاع و آگاهی قبلی اقدام به خرید یک فیلتر نمود. به طور مثال انواع فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی، فیلترهای دیاتومه و غیره تعدادی از انواع بسیار زیاد فیلترهای موجود در بازار هستند. ما به طور خاص در این محتوا در خصوص تفاوت ها و شباهت های فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی صحبت خواهیم کرد.

فیلتر شنی چیست؟

یکی از انواع پر کاربرد فیلترها، فیلتر شنی است. فیلترهای شنی به طور معمول از جنس فولاد، بتن و فایبرگلاس می سازند. البته برای بهبود عملکرد آنها از پوشش اپوکسی جهت آب بندی مخازن بهره می برند. فیلترهای شنی توانایی حذف مواد معلق موجود در آب تا اندازه 50 میکرون را دارند. استفاده از فیلتر شنی در تجهیزات و ابزارآلات مربوط به صنعت آب و فاضلاب نیز بسیار متداول است. فیلترهای شنی را با توجه به عملکرد و جنس مخازن به چندین دسته مختلف تقسیم می کنند. برخی از آن ها عبارتند از، فیلتر شنی frp، فیلتر شنی گالوانیزه، عمودی، افقی، ایستاده و غیره. همچنین موارد استفاده از فیلترهای شنی عبارتند از، مجتمع های تجاری، کشاورزی، پیش تصفیه، تصفیه خانه فاضلاب و غیره.

فیلتر کارتریج چیست؟

فیلترهای کارتریج را با نام فیلترهای میکرونی یا فیلترهای نخ تابیده نیز می شناسند. استفاده از فیلترهای کارتریج زمانی توجیه پذیر است که میزان مواد معلق موجود در سیال مورد تصفیه کمتر از 100 ppm باشد. استفاده از این نوع فیلتر عمدتا در بخش نهایی و جهت شفاف سازی سیال انجام می گیرد. فیلتر کارتریج بر خلاف فیلتر شنی می تواند ذرات معلق موجود در آب با اندازه حداکثر 100 میکرون را جداسازی کند. ذرات ریز معلق موجود در سیال در قسمت های درونی فیلتر به دام خواهند افتاد در حالی که رات درشت تر در قسمت های بیرونی خواهد ماند.

کاربرد فیلتر شنی و فیلتر کارتریج

همانطور که گفتیم فیلتر شنی به کمک شن و دانه های سیلیس موجود در مخزن فرایند تصفیه را انجام می دهد. در حالی که فیلتر کارتریج عمل تصفیه را به کمک نخ های pp و تابیده موجود انجام خواهد داد. بنابراین یکی از مهمترین تفاوت های فیلترهای شنی با کارتریج چگونگی عمل تصفیه سیال است. در جدول زیر برخی از مهمترین کاربردهای فیلتر شنی و فیلتر کارتریج را به اختصار نام خواهیم برد.

کاربردهای فیلتر شنی

کاربردهای فیلتر کارتریج

شفاف سازی آب

حجم کمتر نسبت به فیلترهای شنی

استفاده در برج های خنک کننده جهت تصفیه آب آنها

مقاومت در برابر خوردگی

تصفیه آب استخر های پرورش ماهی

مقاومت در برابر تغییرات جوی

تصفیه آب مورد نیاز برای شرب

توانایی بالا جهت عبور آب

تصفیه ابتدایی فاضلاب های انسانی و صنعتی

عملکرد بالا در تصفیه سیال

 مقایسه فیلتر شنی و کارتریج

یکی از مهمترین تفاوت های موجود در ارتباط با فیلتر شنی و فیلتر کارتریج وجود انواع متعدد برای این فیلتر است. با این وجود فیلترهای شنی را می توان در اندازه ها و ظرفیت های مختلف از بازار تهیه نمود. عمده استفاده از فیلترهای شنی برای تهیه مقدار مشخص و اندک آب است. به طور مثال استفاده از فیلترهای شنی برای تامین آب منازل و یک مجتمع مسکونی یا اداری کوچک مناسب است. در حالی که فیلترهای کارتریجی بیشتر برای تامین آب مورد نیاز استخرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت دیگر بین این دو فیلتر در جذب و حذف ذرات معلق موجود در آب است.

 فیلتر شنی می تواند ذرات معلق با اندازه های درشت را از آب یا سیال حذف کند. در حالی که فیلترهای کارتریج توانایی حذف ذرات ریزتر از آب را دارند. امروزه استفاده از فیلترهای کارتریجی یا میکرونی در تصفیه آب استخرهای درمانی بسیار رایج است. همچنین نگهداری و تعمیر فیلترهای شنی در مقایسه با فیلترهای کارتریجی آسوده تر است. پس از مدتی استفاده از فیلتر شنی، لازم است برای احیای سیلیس موجود در مخزن آن اقدام کرد. برای احیای سیلیس موجود در این فیلتر می بایست از فرآیند بک واش یا شست و شوی معکوس استفاده نمود. تمام تمهیدات لازم برای انجام این فرایند در ساختار فیلترهای شنی به صورت کامل گنجانده شده است. به همین علت امکان احیای مجدد این فیلترها آسوده تر است.

 

 

9 / 10
از 12 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :