02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402 در ساعت 8 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آب آلاینده های متعددی دارد. برخی از این آلاینده ها علاوه بر این که موجب بیماری می شوند به تجهیزات موتورخانه نیز آسیب جدی وارد می کنند. از جمله آلاینده هایی که هم موجب بروز بیماری می شوند و هم به تجهیزات موتورخانه ها آسیب وارد میکنند، سختی آب است. سختی آب عبارت است از مجموع کاتیون های محلول در آب، که عمده آن ها شامل کلسیم و منیزیم می باشند. علت به وجود آمدن آب های سخت عبور آن از روی سنگ آهک می باشد. میزان سختی آب در آب های زیرزمینی خیلی بیشتر از آب های سطحی است. به کمک سختی گیر رزینی و دیگر انواع سختی گیرها می توان این مشکل را برطرف نمود.

معرفی سختی گیر و انواع آن

سختی گیرها تجهیزاتی هستند که میزان سختی آب را کاهش می دهند. سختی گیرها را بر اساس نحوه کاری که انجام می دهند به دو دسته تقسیم می کنند. این دو دسته شامل سختی گیر رزینی و سختی گیر مغناطیسی می باشند. نحوه عملکرد هر یک از این سختی گیرها متفاوت از یکدیگر است. این تفاوت ها موجب تفاوت در قیمت نیز می شود. بنابراین قیمت سختی گیر رزینی با قیمت سختی گیر مغناطیسی تفاوت دارد. دسته بندی دیگری که برای انواع سختی گیرها انجام می شود بر اساس جنس آن ها است. بر این اساس سختی گیرها را به دو دسته سختی گیر FRP و سختی گیر فلزی تقسیم بندی می کنند.

سختی گیر FRP نسبت به سختی گیر فلزی میزان فشار کمتری را می تواند تحمل کند. تفاوت دیگر در این باره این است که سختی گیرهای ساخته شده از فایبر گلاس به دلیل این که ساختار کامپوزیتی دارند در برابر سختی و رسوب مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. همچنین سختی گیرهای FRP مقاومت شیمیایی و دمایی بالایی دارند. این سختی گیرها از الیاف سوزنی و رزین که مواد اصلی تشکیل دهنده کامپوزیت هستند ساخته می شوند.

معرفی برخی ویژگی های سختی گیر رزینیFRP

ما در بالا به برخی از ویژگی های سختی گیر FRP اشاره کردیم. در ادامه نیز برخی از ویژگی ها و مزیت های این نوع از سختی گیر رزینی را به اختصار بیان خواهیم کرد.

-  اندازه کوچکتر نسبت به سختی گیرهای فلزی

-  نگهداری آسان تر نسبت به نوع فلزی

-  تعویض راحت شیرآلات متصل شده به آن

-  آنتی یووی

-  جابجایی آسان و وزن کمتر

-  مقاومت شیمیایی بالا

- مقاومت دمایی بالا

- آب بندی بسیار خوب نسبت به انواع فلزی

در خصوص ساخت و تولید انواع سختی گیر رزینی از جمله انواع فایبر گلاس و فلزی نوع مواد به کار رفته برای مخزن اهمیت زیادی دارد. در واقع نوع جنس به کار رفته تعیین کننده دوام و ماندگاری سختی گیر خواهد بود. به همین دلیل جنس سختی گیرها تاثیر بالایی بر قیمت آن ها دارد. با توجه به موارد ذکر شده در بالا قیمت سختی گیر رزینی بیشتر از قیمت انواع دیگر سختی گیر خواهد بود.

عملکرد سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی بر اساس تبادل یونی فرایند سختی زدایی از آب را انجام می دهد. ما در ابتدا ذکر کردیم منظور از سختی آب وجود کربنات کلسیم و کربنات منیزیم است. در فرایند تبادل یونی که در سختی گیر رزینی انجام می شود یون سدیم جایگزین یون های کلسیم و منیزیم می شود. طی این فرایند از تولید نمک های کربناته جلوگیری به عمل خواهد آمد. عمل سختی گیری از آب تا زمانی ادامه پیدا می کند که رزین موجود در سختی گیر یون سدیم داشته باشد. زمانی که تمام یون های سدیم موجود در رزین با کلسیم و منیزیم جایگزین شدند، عمل سختی گیری متوقف می شود و نیاز به احیای رزین خواهد بود.

برای احیای رزین موجود در سختی گیر می بایست سدیم با غلظت بسیار بالا را وارد مخزن اصلی سختی گیر رزینی کرد. با این کار رزین موجود در دستگاه از سدیم اشباع خواهد شد. پس از اشباع شدن رزین از یون سدیم فرایند سختی گیری آب از سر گرفته می شود. قابل ذکر است که احیای رزین موجود در سختی گیر به دو صورت اتوماتیک و دستی قابل انجام است. البته این کار بسته به نوع شیر کنترلی سختی گیر خواهد داشت.

برخی مزیت های سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی با توجه به ویژگی های فیزیکی و ساختاری فوق العاده ای که دارد یک سری مزیت ها دارد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

- سالم ماندن لوله ها و تجهیزات

- براق شدن ظروف

-  شست و شوی بهتر با صابون

-  کف بیشتر مواد شوینده

-  کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری تجهیزات و سختی گیر

-  افزایش عمر مفید ماشین لباسشویی و ظرفشویی

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت اطلس آب تماس حاصل نمایید.

 

9 / 10
از 9 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :