02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1400 در ساعت 16 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فیلتراسیون های غشایی در دستگاه تصفیه آب

مقدمه

 مدت ها است که فیلتراسیون های غشایی جای خود  را در صنعت تصفیه آب را با روش های متداول گذشته جا به جا کرده است استفاده از این فرآیند عمدتا" در صنعت آب و فاضلاب مدت ها است که مورد استفاده قرار میگیرد .

مواد مورد استفاده در فیلتراسیون غشایی در دستگاه تصفیه آب اصولا یک ماده مصنوعی نیمه تراوا است با داین ترتیب که نسبت به تعدا  بالایی از ترکیبات تراوایی بیش از حد و نسبت به برخی دیگر نفوذ پذیری کمتری دارد. در این روش جهت حذف یک ترکیب. آب برروی سطح غشا پمپ می گردد. وباعث می شود جدا سازی محصول و جریان مواد زاید می گردد.

چند ویژگی توصیف کننده  در سیستم غشایی شامل موارد زیر می باشد.

  • انداز حفره غشاء
  • وزن مولکولی(mwco)
  • شکل و مواد غشاء
  • مواد هدفی که باید حذف گردد
  • نوع و کیفیت آبی که باید حدف گردد.
  • میزان کمیت وکیفیت آبی که باید تصفیه گردد

 دستگاه تصفیه آب

لازم به ذکر می باشد علاوه برموارد ذکر شده می توان فرآیندهای غشایی را براساس نیروهای فشار و الکتریسیته هم بخش بندی کرد.اصولا" فرآیندهای غشایی متاثر از نیروی فشار محدود می باشد.

اصولا" با توجه به فرآیند های غشایی در دستگاه تصفیه آب به دو دسته مجزا از هم تقسیم میگردد.

  1. بخش اول  : که عمدتا" در جداسازی یونها از محلول ها کاربرد دارد که عبارت است اسمز معکوس یا (RO)  ویا سیستم نانو فیلتراسیون (NF)
  2. بخش دوم : این نوع عمدتا" به منظور جداسازی ذرات معلق از آب مورد استفاده قرار میگیرد. که شامل سیستم میکرو فیلتراسیون (MF) و سیستم اولترافیلتراسیون (UF)

دستگاه تصفیه آبدر فرآیندهای اولترافیلتراسیون (UF) غشاهای ممبران  از طیف وسیعی از MWCOS  و اندازهای روزنه را در بر میگیرند. فشارهای عملیاتی را شامل میشود. فشار کاربردی و عملیاتی در این فرآیند اصولا" چیزی حدود 70 تا 700کیلو پاسکال متغیر می باشد.  لازم به ذکر است که ممبران های تحت فشار UF ممکن است باری حذف برخی مواد عالی از درون آب تازه به کار رفته در حالی که هدف  در این فرآیند در ابتدا جداسازی مایع/ جامد. از مهمترین آنها میکروب ها و ذرات هستند.

میکرو فیلتراسیون های MF تفاوت اساسی بین MF, UF می باشد که مربوط به اندازه های  منافذ در ممبران های  MF اصولا" (بزرگ تر یا مساوی 0/1میکرون ) تقریبا" بزرگتر از منافذ ممبران های UF است. معمولا" کاربرد اصلی در این فرآیندها غشایی حذف ذرات معلق و جرم های میکروبی می باشند.

 

10 / 10
از 9 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :