02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1400 در ساعت 16 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تعریف تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب، مرحله پاکسازی و خارج کردن آلودگی ها از آب ها مانند چاه های خانگی روان آب ها و فاضلاب ها، سدها و هر گونه منابع آبی و یا فاضلاب های صنعتی و انسانی می باشد، که شامل روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است.

با روش های مختلف سعی در کاهش آلودگی و سالم سازی آب است تا آب سالم و تصفیه شده به طبیعت و محیط زیست برگردد. باید توجه داشت که امروزه پساب، فاضلاب نیست و قابل استفاده است. مواد آلوده اغلب به صورت مواد ارگانیک سمی و یا ترکیبات غیر الی آب را آلوده کرده اند. منابع آلودگی شامل منازل، بیمارستان ها، کارخانجات، شرکت های صنایع کشاورزی و هر نوع فعالیت انسانی و دام می باشد. آلودگی ها می توانند نزدیک به محل هایی مانند سپتیک تانک ها، سیستم های تصفیه فاضلاب، چاه های دفع فاضلاب باشد و یا از طریق لوله ها و شبکه های خروج فاضلاب، در اثر نشتی نیز آلودگی ایجاد شود.

تجمع آلاینده ها و از بین بردن آلودگی ها نیاز به استاندارد زیست محیطی دارد که باید تحت کنترل سازمان های مربوطه مانند بهداشت، محیط زیست، آب و فاضلاب، شهرداری و ... بسیار جدی و دقیق بررسی و عمل شود زیرا که بیماریهای منتقله از آب، با سلامتی مردم و اجتماع درگیر است. جدول استاندارد آب شرب و خصوصیات فیزیکی آن، مقدار مجاز فلوئور و سموم شیمیایی و حشره کش ها و هم چنین حد مجاز باکتری ها در آب آشامیدنی را نشان میدهد.

تصفیه فاضلاب معمولا در سه مرحله صورت میگیرد که تحت عنوان مراحل اولیه، ثانویه و پایانی نامیده می شود. یک تصفیه خانه باید ۲۴ ساعته در حال کار باشد و ساعتی نباید تعطیل شود.

پکیج تصفیه فاضلاب

با جداسازی مواد ریز و درشت از فاضلاب (حوض دانه گیری)

در مراحل اولیه، سعی می شود که مواد درشت مانند حلبی، قوطی های میوه، چوب، پلاستیک به صورت دستی یا اتوماتیک از آب جمع آوری شود

جمع آوری مکانیکی نیز مانند موانع صفحه ای است، از توری ها و شبکه ها برای کاهش مواد ریز معلق درون فاضلاب استفاده می شود.

بسیاری از سیستمها مرحله عبور از رسوب دارند. مواد آلاينده به آرامی از درون حوضچه ها و یا تانک های بزرگ عبور داده می شوند، به این تانک ها، پاک کننده های اولیه گویند و لجن ها می توانند درون آن ته نشین شوند. موادی مانند چربی، روغن و گریس می توانند به سطح آب آمده سپس جمع آوری شوند. در این مرحله می توان مایع تولید کرد که بتوان در تصفیه بیولوژیکی از آن برای لجن های فعال استفاده کرد و با نشست لجن برای تصفیه مجدد از آن استفاده کرد.

تصفيه مقدماتی آشغال گیری

تصفیه شیمیایی مقدماتی

ته نشینی مقدماتی

اجسام بزرگ را که به دستگاه های تصفیه خانه صدمه وارد می سازند از آب جدا میکنند برای جدا کردن آلگ و سایر موجودات آبزی مزاحم که ایجاد مزه، بو و رنگ می کنند. سنگ ریزه، شن، ماسه، گل و لای و سایر اجسام ریگ دار که به دستگاه های تصفیه خانه صدمه می زنند از آب جدا می نمایند. آلگها، گیاهان آبزی و اجسام کوچک که دستگاهها را مسدود کرده یا به سایر مراحل تصفيه زیان می رسانند از آب جدا می سازد. مقدار آبی که باید تصفیه شود اندازهگیری مینماید.

صافی های مشبک سوراخ ریز

اندازه گیری جریان آب تصفیه های اصلی هوادهی

انعقاد تجمع ذرات ته نشینی سبک کردن صاف کردن

بوها و گازهای محلول را از آب خارج کرده و مقدار اکسیژن محلول آن را افزایش میدهد. ذرات غیرقابل ته نشين را به ذرات قابل ته نشین تبدیل مینماید. ذرات قابل ته نشین را جدا میکنند. جداسازی مواد شیمیایی که باعث سختی آب می شوند. ذرات کوچک، ذرات تجمع یافته و معلق و اکثر میکروارگانیسم ها را از آب خارج میکند.

جداسازی مواد آلی و رنگ  جلوگیری از تشکیل پوسته و خورندگی آب برای سخت تر کردن مینای دندان را از فساد و پوسیدگی دندان جلوگیری شود

این مرحله معمولا با ته نشینی و مراحلی برای خارج کردن مواد جامد و یا مراحلی مانند فیلتراسیون همراه است که شامل موارد زیر است:

١۔ بستر اکسیژن دهی و یا استفاده از سیستم هوادهی ۲- ته نشینی رسوب ۳- استفاده از مواد شیمیایی

این مرحله به منظور تجزیه مواد بیولوژیکی مثل پساب های انسانی، غذایی، شوینده صابون است. برای مؤثر کردن این مرحله نیاز به اکسیژن و هوادهی جهت حیات زندگی میکروارگانیسم های درون فاضلاب است. در این روش، باکتری ها، پروتوزوآها، می ارگانیک مانند (قندها، چربیها و مولکول های زنجیره ای کربن دار) تجزیه می شوند

مانند همین عمل، برای تصفیه هوازی فاضلاب استفاده می شود، در این مرحله باکت مکررا به حوضچه هوادهی سیستم در عقب بازگردانده می شود تا مقدار مواد آلی ت کننده آن افزایش یاید گردش مواد در طبیعت در شرایط هوازی را نشان میدهد. این مرحله رشد میکروارگانیسم های ریز، باکتری ها و شکسته شدن مولکول ها و فعالیت اآنان است.

در این مرحله مواد بیولوژیکی و مواد ارگانیک توانایی تغییر دارند زیرا که میکروارگانیس در اثر چرخش دایره ای شکل همراه با فیلترهای چرخان، خوب با هم مخلوط شده ذرات ریزتر تبدیل می شوند که توانایی تصفیه فاضلاب را به شکل لجن فعال با است از لجن خود فاضلاب را دارند. فیلترهای چرخان درون سیستم طوری طراحی شده آب فاضلاب با حجم بسیار زیاد و با حرکت و جریان هوا از درون سیستم و گرفته از بیرون به راحتی و با فشار از درون سیستم عبور میکنند. در سیستم های بزرگ با زیاد آب ممکن است از جریان هوا با فشار از دستگاه های هوادهی استفاده شود.

پکیج تصفیه فاضلاب

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب

جدا ساری مواد آلی و رنگ آب

جلوگیری از تشکیل پوسته و خورندگی آپ فلوئور

برای سخت تر کردن مینای دندان تا ار فيمادي پوسیدگی دندان جلوگیری شود

میکروارگانیسم های بیماری را نابود می شوند، اعمال بیولوژیکی این مرحله معمولا با ته نشینی و مراحلی برای خارج کردن مواد جامد و یا برا حامی مانند فیلتراسیون همراه است که شامل موارد زیر است:

١- بستر اکسیژن دهی و یا استفاده از سیستم هوادهی ۲- ته نشینی رسوب ۳- استفاده از مواد شیمیایی

این مرحله به منظور تجزیه مواد بیولوژیکی مثل پساب های انسانی، غذایی، شوینده های صابون و ... است. برای مؤثر کردن این مرحله نیاز به اکسیژن و هوادهی جهت حیات و زندگی میکروارگانیسم های درون فاضلاب است. در این روش، باکتری ها، پروتوز آها، مواد ارگانیک مانند (قندها، چربی ها و مولکول های زنجیرهای کربن دار) تجزیه می شوند.

مانند همین عمل، برای تصفیه هوازی فاضلاب استفاده می شود، در این مرحله باکتری مکرر به حوضچه هوادهی سیستم در عقب بازگردانده می شود تا مقدار مواد آلی تجزیه کننده آن افزایش یابد.

گردش مواد در طبیعت در شرایط هوازی را نشان میدهد. این مرحله، مرحله رشد میکروارگانیسم های ریز، باکتری ها و شکسته شدن مولکول ها و فعالیت اصلی آنان است.

در این مرحله مواد بیولوژیکی و مواد ارگانیک توانایی تغییر دارند زیرا که میکروارگانیسم ها در اثر چرخش دایره ای شکل همراه با فیلترهای چرخان، خوب با هم مخلوط شده و به ذرات ریز تر تبدیل می شوند که توانایی تصفیه فاضلاب را به شکل لجن فعال با استفاده از لجن خود فاضلاب را دارند. فیلترهای چرخان درون سیستم طوری طراحی شده اند که آب فاضلاب با حجم بسیار زیاد و با حرکت و جریان هوا از درون سیستم و گرفتن هوا از بیرون به راحتی و با فشار از درون سیستم عبور میکنند. در سیستم های بزرگ با حجم زیاد آب ممکن است از جریان هوا با فشار از دستگاه های هوادهی استفاده شود

پکیج تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

در این مرحله از تصفیه، از خود لجن فاضلاب برای رشد بیولوژیکی استفاده می شود با این عمل کاهش مواد ارگانیک و میکروارگانیسم های درون آب روی می دهد.

این عمل به دو شکل هوازی و غیر هوازی و یا ترکیبی از آن دو، عمل میکند. انتخاب روش به مقدار مواد، نوع مواد ارگانیک و موقعیت خود سیستم می باشد.

9 / 10
از 6 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :