02146076082
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1400 در ساعت 17 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

حذف آهن از آب - دستگاه تصفیه آب صنعتی

آهن یکی از عناصری است در آب بسیار فراوان است ترکیبات سطحی موجود در آبهای سطحی بیشتر به صورت  فریک می باشد. از این سو در مجاورت با هوا اکسیژن کافی درون آب عناصر ترکیب شده در آهن را به طور کامل اکسید می کند. از سویی ترکیبات موجود در آب چاه معمولا" به صورت فرو می باشد. و در ترکیب آنها با هوا ترکیبات فرو به فریک تبدیل می شود. در آبی که ترکیبات آهن وجود دارد. رنگ آب  زرد مایل به قهوه ای می شود .وجود آهن در آب باعث مزه نامناسب در آب می شود. استفاده از آبی که وجود ترکیبات آهن در آن بالا است وقتی برای شستشو از این آب استفاده شود باعث ایجاد لکه های رنگی بر روی لباس ها می گردد.

 وجود این ترکیبات باعث ایجاد و تشکیل رسوب و گرفتگی  تجهیزات صنعتی می شود. حضور ترکیبات آهن در آبهای خروجی نشانگر وجود آهن می باشد. حد مجاز آهن موجود در آبها بستگی به نوع استفاده آن آب دارد که وجود آنها در انواع مصارف مختلف گوناگون می باشد. مثلا حد مجاز وجود ترکیبات آهن برای آبهای شرب 0/3 pp می باشد. و حد مجاز آهن برای آبهای در مصارف صنعتی حدود 0/3 ppتا 0/005تعین شده است. روش های حذف آهن از آبها به طریق مختلف قابل اجرا می باشد.

روش های حذف آهن و منگنز از آب

برای حذف آهن و منگنز از آب چند روش خواص وجود دارد از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد
۱ سیستم تبادل یونی سختی گیر رزینی
استفاده از سختی گیر رزینی برای حذف آهن و منگنز و همچنین یون های کلسیم و منیزیم از آب بسیار مفید می باشد با این روش می‌توان  آهن با جابجایی  یا کلسیم و منیزیوم نان سدیم را جایگزین نمود و پس از جذب آهن و منگنز به وسیله  بگواش از سیستم  سختی گیر رزینی خارج نمود.
حذف آهن و منگنز در این روش ارتباط مستقیمی با ph آب دارد به گونه ای که زمانی این روش توسعه می شود که  ‏ph آب بالاتر از عدد ۶ و ۷ باشد آب و سختی آب بین حدود ۵۰ الی ۳۵۰  ppm و درصد آهن موجودات درون آب کمتر از ۵ PP باشد.  از آنجایی که آهنگ و منگنز اکسید شده ایجاد رسوب بر روی رزین ها می شود بسیار توصیه می شود که آب ورودی حاوی آهن و منگنز قبل از ورود به سیستم سختی گیر رزینی با مواد اکسید کننده همچون هوا و کلر در تماس نبوده باشد.
۲ استفاده از پلی فسفات
لازم به ذکر می باشد در صورتی که میزان آهنگ و مجلس موجود در آب زیر  عدد ۲ ppm باشد استفاده از مواد پلی فسفات نیز می شود.  البته استفاده از پلی فسفات برای آهن کاربرد دارد برای حذف مرگ کارایی خوبی ندارد. می باشد که پلی فسفات را به وسیله پمپ تزریق و بر حسب میزان دوز تعیین شده به آب اضافه میگردد.
۳ فیلترهای اکسید کننده
معمولا فیلتر های اکسید کننده به صورت موازی آهنگ و ریز موجود در آب را می‌ توانند  فیلتر کند از آنجایی که فیلترهای اکسید کننده نیازمند دقت بالایی در نگهداری هستند این فیلتر ها باید محلولی همچون پرمنگنات و یا پتاسیم احیا شود و همچنین با توجه به فیلتر شدن ذرات آهن اکسید شده  می بایست به وسیله بگواش  از سیستم خارج شود.
۴ اکسیداسیون و فیلتراسیون
اگر میزان مجموعه آهن و منگنز موجود در درون آب بالاتر از ۱۰ ppm باشد بهترین روش برای حذف این عناصر اکسیداسیون آنها و در مرحله بعد فیلتراسیون می باشد.  در این روش پس از تزریق مواد شیمیایی درون آب منگنز و آهن رامی توان اکسید کرد و پس از آن مواد به ذرات جامد  تبدیل می شوند برای اکسید کردن استفاده می شوند می توان به مواردی همچون کلر پرمنگنات پتاسیم و همچنین  پروکسید هیدروژن نیز اشاره کرد در مواردی که از کلر برای اکسید کس کردن استفاده می شود لازم می باشد که پس از تزریق کلر از فیلتر شنی و فیلتر کربنی برای حذف رنگ طعم و بوی کلر استفاده کرد
۵  ازن زنی- ازن ژنراتور
  از ازن نیز همچون کلر  برای اکسید کردن آهن و منگنز درون آب می توان استفاده کرد و پس از اکسید شدن  آهن و منگنز  میبایست جامدات اکسید شده توسط فیلتر شنی از آب جدا شوند

9 / 10
از 4 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :